Mnohé ženy vstupujú do handmade podnikania s nadšením a hlavou plnou nápadov. Pre tie ženy, ktoré sa rozhodli ísť práve touto cestou, to môže byť skvelá príležitosť ako pretaviť svoju vášeň a kreativitu na profitabilné podnikanie. Často sa však stretávajú s jednou zásadnou výzvou – ako efektívne a úspešne predávať svoje výrobky bez potreby veľkých investícii do reklamy.
V tomto článku sa budem venovať 5 najčastejším chybám, ktoré vidím u podnikateliek, hlavne pri predaji cez sociálne siete. Ak ich robíš aj ty, tak to môže byť dôvod, prečo sa ti nedarí predávať viac a pravidelne. Pri každej chybe ti samozrejme vysvetlím ako to môžeš robiť inak, a tak navýšiť predaj svojich handmade výrobkov aj bez nutnosti drahej reklamy.
Čo urobiť, aby sa mi podarilo zvýšiť predaj handmade výrobkov?
V skupinách na facebooku vidím veľmi často otázku: Ako zvýšiť počet sledovateľov? Máme málo zákazok a chceme sa dostať medzi ľudí.
Keď si následne pozriem profil, tak mnohokrát sú to stránky, ktoré už majú niekoľko tisíc sledovateľov?
Tak, kde je problém? Prečo majú málo objednávok?
Problémom je to, že nepracujú na dlhodobom stabilnom predaji. Keď to pomenujem odoborne, nevyužívajú marketingové nástroje na zvyšovanie dopytu po svojich výrobkoch.
Ak by ste si z tohto článku mali odniesť iba jednu myšlienku, tak nech je to táto.
LIKE NIE JE TVOJ PRÍJEM
Aj stránka s 300 sledovateľmi môže zarábať viac ako tá, ktorá ich ma 5000. Ak chceš zvýšiť predaj handmade výrobkov, nepotrebuješ neustále naháňať nových sledovateľov, len sa musíš naučiť ako premieňať tie svoje lajky, svojich sledovateľov, na platiacich zákazníkov. A to je to, na čom reálne potrebuješ pracovať.
V prvom rade je dôležité pochopiť ako predaj funguje, aby si vedela, kde možno robíš chyby. Na túto tému som robila podcast: Ako funguje predaj na sociálnych sieťach, ktorý si môžeš vypočuť, alebo prečítať prepis podcastu.
Samozrejme to nedosiahneš zo dňa na deň, ale postupnými krokmi sa môžeš k želanému výsledku dostať veľmi rýchlo. Dnes ti poviem o 5 veciach, na ktoré sa vo svojom podnikaní môžeš pozrieť a budú mať naozaj veľký vplyv na množstvo tvojich objednávok.
A mimochodom, prečo som dala do titulky bez reklamy? Veľa ľudí si myslí, že práve reklama vyrieši ich problém. Zaplatím si reklamu a budem mať viac objednávok.
A aký je častokrát výsledok? “Skúsila som reklamu, ale boli to pre mňa vyhodené peniaze”
Reklama znásobuje predaje, ale neurobí ich za teba. Pokiaľ sa nenaučíš predávať organicky, budeš za reklamu naozaj vyhadzovať peniaze.
5 chýb, ktoré majú vplyv na predaj handmade výrobkov
1. Tvoj obsah je vizuálne nezaujímavý
Tu funguje staré známe “fotka predáva”. Je to všeobecne známa vec, a predsa sa stretávam s fotkami, ktoré ma na prvý pohľad od výrobku odrádzajú. Ja chápem, že keď niečo vytvoríš, chceš to hneď svetu ukázať. Alebo, čo sa stávalo mne, keď som mala veľa objednávok, že som to rýchlo odfotila, tesne pred zabalením. Nooo, a tak to aj vyzeralo na tej fotke.
Vyčleň si skutočne čas, ktorý budeš venovať práve foteniu výrobkom. Nepotrebuješ drahú výbavu, dokážeš to urobiť mobilom. Dbaj na dostatočnú kvalitu fotografií, zameraj sa na to, aby tvoj štýl fotenia bol naozaj jednotný. A nepodceňuj pozadie. Vyniknúť má tvoj produkt a nemá sa to všetko zlievať do jedného celku. Ako na to, pre teba pripravujem v spolupráci s jednou úžasnou fotografkou, ktorá sa venuje práve foteniu handmade výrobkov (september 2023).
Nechcem sa tu však baviť iba o fotkách. Dnes nám sociálne siete dávajú toľko možností. Fotky s textami, reelska, karusely a podobne. To všetko ťa môže odlíšiť od davu. Ak chceš z dlhodobého hľadiska pravidelne predávať, musia si ťa tvoji potencionálny zákazníci v prvom rade všimnúť. A ako si ťa všimnú v tom dave? Jednoducho, že to budeš robiť inak ako ostatní.
Ako to myslím? Prevažná väčšina robí predaj takto:
Fotka výrobku a popis
- novinka to a to
- nájdete to tam a tam
- v prípade záujmu koment alebo správa
Poďme sa zamyslieť. Máš rada, ak ti neustále niekto niečo predáva? Prečo svojim sledovateľom ponúkaš len príspevky, ktoré vyvolávajú pocit predaja? A keď to takto urobí xy handmade tvorcov, čo myslíš ako zareaguje na tvoj post? Nuž nijako, skroluje ďalej.
Striedaj formáty príspevkov, nech si iná, tým pádom aj zaujimavá. O obsahu budem písať ďalej.
2. Nehovoríš na svojho cieľového zákazníka
Čím väčšiemu počtu ľudí produkty ponúknem, tým viac ich urobí nákup. Nuž matematicky to možno dáva zmysel, ale v predaji táto logika nefunguje. Prečo? Lebo ak ponúknem produkty nesprávnym zákazníkom, môže ich byť aj milión a ja nepredám nič.
Napríklad ponúkni tampóny mužovi. Chápeš? Je jedno či tých mužov bude 5,10 alebo 1000.
Ani tvoje produkty nie sú určené všetkým. Aj ty máš svojho “ideálneho” zákazníka. Kým ho nebudeš poznať, tvoj predaj bude náhodný.
Každý mesiac môžeš dúfať, že sa medzi tých mužov zatúla nejaká žena, ktorá tie tampóny bude potrebovať.
Preto sa skutočne zamysli, kto je tvoj cieľový zákazník. A ak to budeš vedieť začni hovoriť priamo k nemu. Ak je tvojim cieľovým zákazníkom mamička, tak ponúkni svoje produkty priamo mamičkám.
Rozmýšľaj nad tým, kde takú mamičku môžeš nájsť. Čo taká mamička bežne rieši. Bav sa s ňou na témy, ktoré ju zaujímajú. A ak nastane chvíľa, kedy potrebuje niečo kúpiť, tak jej ponúkni svoje produkty.
Nevieš, kto je tvoj cieľový zákazník a aké potreby rieši? Nuž, pýtaj sa. Najprv sama seba, akého cieľového zákazníka by si chcela? Vychádzaj zo svojich existujúcich zákazníkov. S akými sa ti spolupracuje najlepšie. Odkiaľ sú, čo robia, prečo si od teba kupujú tvoje výrobky. Ak si nevieš sama zodpovedať, vytvor pre nich dotazník. Dôležité je vedieť ku komu budeš rozprávať, aby si vedela čo mu máš povedať. Uvidíš, aká jednoduchá bude tvorba obsahu na sociálne siete.
3. Svoj obsah neprispôsobuješ nákupným fázam
Pochopenie nákupného procesu a jeho vplyvu na rozhodovanie tvojich potenciálnych zákazníkov ti prinesie obrovsk= uvedomenie, kde robíš chybu pri predaji handmade výrobkov. Určite si vypočuj hore spomínaný podcast. Tam viac vysvetľujem nákupné fázy. Ale v skratke.
Každý z nás prechádza niekoľkými fázami, kým si reálne niečo kúpi. Najjednoduchší na pochopenie je marketingový model SEE-THINK-DO-CARE.
SEE – v tejto fáze nepotrebujem nič kúpiť, ale zaujímam sa rôzne témy, lajkujem, čo sa mi páči.
V tejto fáze je teda dôležitá, aby som si ťa všimla. Uvidela som ťa v tom dave. A postupne si sa začala “vrývať” do mojej pamäte. Čiže, ak som v tejto fáze predajný príspevok je pre mňa nezaujímavý. Ak mi však ponúkneš nejaký tip, ktorý mi zlepší život, určite ťa budem sledovať. Ľudia jednoducho sledujú stránky, ktoré ich bavia alebo vzdelávajú.
THINK – v tejto fáze už začínam uvažovať o kúpe, pretože mi vzniká nejaká potreba. Čiže príspevky, ktoré mi ukážu, ako daný problém vyriešim, budú to, čo potrebujem vidieť. A ak to budú tvoje príspevky, pri nasledujúcej fáze budeš v rebríčku rozhodovania naozaj vysoko.
DO – tu sa už iba rozhodujem, kde to kúpim. Čiže ak mi ukážeš, prečo to mám kúpiť práve u teba a čo je dôležitejšie, ak mi tú cestu k nákupu maximálne uľahčíš, nevidím dôvod ísť ku konkurencii.
CARE – starostlivosť po nákupe. Ak uvidím, že sa o mňa zaujímaš aj potom, čo som niečo u teba kúpila, tak ja prídem a nakúpim u teba znova. Tu ma teda budú zaujímať príspevky, ktoré mi napr. ukazujú ako tvoj výrobok môžem maximálne využiť.
Ak to teda zhrniem, mnohé podnikateľky sa jednostranne sústreďujú na predaj handmade výrobkov. Tvoria obsah práve pre fázu DO. Ak to robíš aj ty, je tvoja šanca na predaj je viac menej minimálna oproti tvojmu potenciálu. Porozmýšľaj nad jednotlivými fázami a zamysli sa aj nad konkrétnym obsahom, ktorý by bol zaujímavý pre tvojho cieľového zákazníka, v jednotlivých zastávkach jeho nákupnej cesty.
4. Predávaš výrobky, nie hodnotu a úžitok
Tak ako pre mňa, tak aj pre teba nie je dôležitý samotný výrobok, ale to, čo mi reálne prinesie. Ak si kúpim fľašu vody, tak to nerobím preto, že sa mi páči, ale pretože som smädná. Ak si kúpim, nový mobil, tak je to preto, že chcem robiť lepšie fotky svojich výrobkov.
Prečo si teda kupujú zákazníci tvoje výrobky? Vieš to vôbec pomenovať? Tvoji zákazníci vo všeobecnosti nevedia, že práve ten tvoj produkt, im skutočne pomôže vyriešiť nejakú potrebu, nejaký problém, ktorý majú.
A čo sa týka hodnoty. My ako výrobcovia poznáme hodnotu handmade. Máme na vlastnej koži odskúšané, čo je to handmade vôbec vyrábať. Preto tá cena je, aká je. Ale ten človek na druhej strane si to reálne nezažil. On nevie, koľko odpracovaných hodín máš za sebou, kým ten produkt dostane takú podobu, ako má.
Čiže ak to nevie, nevidí hodnotu tvojich výrobkov. Ako to teda urobiť, aby naopak chápal, prečo má daný výrobok cenu ako má? Jednoducho. Povedz mu to, ukáž mu to. Uvidíš, aké to bude zrazu jednoduchšie pýtať si vyššiu cenu.
Nezameriavaj sa na výrobok samotný. Nepredávaj svoje výrobky ako produkt, ale ukazuj to, čo zákazníkovi prinesú. Komunikuj výhody a prínos pre zákazníka a nezabúdaj na osobné príbehy spojené s tvojimi výrobkami. Takýmto spôsobom sa ti naozaj podarí zvýšiť predaj handmade výrobkov, ktoré vyrábaš.
5. Nebuduješ vlastnú odlišiteľnú značku
Nedávno som robila v skupine prieskum. Pýtala som sa: Prečo ľudia kupujú handmade? Veľmi veľa krát sa opakovalo. Chcem podporiť konkrétneho človeka. Chcem podporiť konkrétneho tvorcu a nie obchodnú sieť.
Teraz sa zamysli nad tým, či sa reálne tým svojim potencionálnym zákazníkom ukazuješ. Mnohé z vás sa skrývate za rôzne názvy. Máte strach ukázať svoju tvár. Predaj je o dôvere a ľudia budú viac dôverovať vám, ako človeku z mäsa a kostí a nie neznámemu názvu na stránke. Na to už prišli aj veľké firmy. Začínajú svojim značkám priradzovať konkrétne tváre.
Využívaj výhodu handmade predaja vo svoj prospech. Tvoja značka si práve ty. Vďaka tomu dokážeš premieňať jednorázových zákazníkov na verných fanúšikov. Ľudí, ktorí budú milovať tvoj príbeh a budeš pre nich prvou voľbou pri nákupe.
Keď som začínala, tak som si myslela, že keď budem pôsobiť ako “veľká” firma, tak ľudia odo mňa budú kupovať viac. Na stránke som používala množné číslo a nikde som neprezentovala seba. A čo som dosiahla? Ľudia o do mňa očakávali, že aj budem všetko riešiť ako veľká firme. Rýchle dodanie tovaru, vkuse na telefóne – veď mám call centrum, a dokonca aj tón ako so mnou rozprávali, bol taký odmeraný. Akonáhle som toto zmenila, začala som ukazovať, kto sa vlastne za stránkou skrýva, prichádzali ku mne zákazníci, ktorí boli milí, ústretoví, nepotrebovali ma každú chvíľku otravovať.
Vytvorenie silnej a rozpoznateľnej značky je dlhodobý proces, ale má veľký vplyv na tvoj budúci úspech. Značka nie je len o logu a farbách, ale o celkovo o tvojej komunikácií a hodnotách, ktoré sa budú zhodovať s tvojou cieľovou skupinou. Tvoje príspevky na sociálnych sieťach by mali byť jednoducho rozpoznateľné. Keď zbadám nový post, poviem si, veď to je “ona”.
Zamysli sa teraz nad tým, čo by si chcela, aby tvoja kamarátka povedala známej, keď ťa bude odporúčať. A potom len konaj podľa toho, aby presne to tvojim zákazníkom napadalo práve to, keď započujú tvoje meno či samotnú značku.
Podnikanie v oblasti handmade výrobkov môže byť celkom náročné, ale ak niektoré veci budeš robiť inak, môžeš dosiahnúť úspechy aj bez masívnej reklamy. Ja som si nikdy žiadnu neplatila a predsa som nevedela, kde mi hlava stojí. V tomto článku som sa zamerala na 5 najčastejších chýb, ktoré ťa môžu obmedzovať a brániť ti k lepšiemu predaju tvojich handmade výrobkov. Dúfam, že moje rady ti zlepšiť tvoj predaj a prinesú skvelé výsledky. Nezabúdaj však ,že každý úspech si vyžaduje čas a úsilie. Ak chceš viac informácii k podnikaniu, nezabudni sa pridať do našej komunity na facebooku – Klub začínajúcich podnikateliek (facebooková skupina).
V tomto článku sú použité fotografie stránky Emilies.